top of page

Grønne spirer og Mindfulness

Opdateret: 11. jul. 2019

I 2015 blev jeg for første gang certificeret til at arbejde med små børn og natur. Denne certifikation har jeg opnået årligt lige siden.

I 2018 blev jeg certificeret til at arbejde med små børn og Mindfulness.



Fra januar 2019, må jeg ikke længere bruge begrebet dagpleje, fordi jeg er privat. Det er et lovindgreb, fordi politikerne mener det vil forvirre forældrene....

Det giver en udfordring, når jeg er certificeret Naturdagplejer og certificeret Mindfulness dagplejer.


Hvad kan jeg så kalde mig?


Da jeg også er uddannet pædagog har jeg valgt at kalde mig:

Certificeret Natur- og Mindfulness Pædagog.

Natur Pædagog:


For at arbejde som naturpædagog, under de grønne spirer, kræves det at man laver en årsplan, at man laver en evaluering af årsplanen efterfølgende og dokumentere at man arbejder med natur sammen med børnene.


Vi er ude i alt slags vejr (med undtagelse af voldsom regn og blæst).

Vi mærker regnen, hopper i vandpytter og pjasker med hænderne i det.

Vi føler på sneen... nogle smager.... Vi mærker kulden på kinderne og ser de røde kinder når vi kommer ind.

Vi mærker varmen fra solen og ser på blomster og afgrøder.

Vi ser små blade der titter frem, blomster der springer ud og blade der falder ned.

Vi ser at de frø vi plantede, bliver til planter, som får blomster og bliver til frugt.

Vi smager på naturen.

De lære om årstidernes skiften og får en begyndende forståelse for naturens signaler.

Vi undersøger kriblekrabledyr, så vi ikke er bange for dem og lære navnene på nogle enkelte af dem.


Mit mål er, at børnene bliver mere nysgerrige overfor naturen og får lyst til at udforske den.

At de selv opdager naturens årstider. Fx at de små blomster titter frem og blade der falder ned.

Jeg arbejde meget på at de lærer at kende forskellen på årstiderne (på deres niveau).

At de får lyst til at være i naturen og lære nogle af dens mange muligheder af kende.


I 2018 indviede vi vores drivhus, som vi har haft stor glæde af efterfølgende. Børnene var med til at plante og har fulgt med i planternes udvikling.

Da grønsagerne blev modne, har børnene været omme og hente fx tomater og agurker, som de så fik til deres frokost. De har også set at planten til sidst ikke gav flere grønsager og skulle ud.


Jeg har mange forskellige afgrøder i haven og nogle af børnene kan ligefrem se forskel på planterne, hvad der er tomater, agurker, gulerødder, salat, jordbær og kartofler (uden de kan se afgrøderne).

Dette igen fordi vi snakker så meget om de enkelte afgrøder og fordi de er så meget med i processen.


Ofte lægger vi også kartofler i spande, som børnene har med hjemmefra. Så når vi kommer til sommerferien, så får børnene deres plante med hjem og de er eftersigende meget meget stolte af deres plante.

Så er det så meningen, at de skal være med til at finde kartoflerne nede i spanden og nyde dem til aftensmaden.


Vi har nu også kartofler her, så en gang om året holder vi en høstfest sammen med Rikke (min samarbejdspartner).

Vi graver kartofler op sammen med børnene, så de oplever at der rent faktisk er mad nede under planten. Så er de med til at vaske dem, inden vi sætter dem til kogning.

Ofte har vi startet et bål op, så kartoflerne koger der imens vi laver frikadeller.

I løbet af formiddagen spiser vi andre af havens afgrøder, synger og hygger og slutter så af med et fest måltid bestående af kartofler og frikadeller.


Rikke og jeg har jævnligt båldag sammen. Vi er altid to voksne hvis vi har bål, så sikkerheden er i top.


Når man vælger en privat pasningsordning med natur som fokus, så er det vigtig, at man er kritisk med overtøj og fodtøj. For det er bare ikke sjovt, når man så gerne vil lege og flyverdragten har suget vand og man hundefryser.

Så hellere spare på tøjet under, så barnet kan gå ombord i naturen uden at blive kold.


Jeg føler, at det er utrolig givende for børnene at være i og lære om naturen, for det er tydeligt at de nyder det.

Inden børnene starter i børnehave, spørger jeg gerne dem om hvad der sker om foråret, efteråret osv. og rigtig mange af dem kan svare mig helt korrekt.

De kender altså allerede forskellen på årstiderne, noget jeg har oplevet, i min tid som pædagog, at skolebørn kan ha´svært ved.

De kender navne på flere insekter og planter og får en begyndende viden omkring vejrskifte, fx en begyndede vurdering om det snart regner.



Mindfulness Pædagog:

Ro, nærhed og at være i nuet.

I oktober 2018 blev jeg certificeret "Mindfulness dagplejer".


Det handler om at skabe indre ro i barnet, at fokuserer på nærhed i gruppen og koncentration i nuet.


Vi laver bodyscan, hvor vi får besøg af en "mariehøne".

Børnene ligger udstrakte og mariehønen lander forskellige steder på deres krop.


Vi har børnemassage, hvor jeg eller børnene massere hinanden med en bold.


Så har vi flere fagtesange, som er lavet om, så børnene bruger deres krop på anden måde, så de får børneyoga ind.


Vi laver også børnemeditation, som ikke kan sammenlignes med voksnes.


Børnene elsker det!


Det er stadigvæk meget nyt i gruppen, så der kommer hele tiden nye ideer til aktiviteterne.

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page