top of page

Dagligdagens rytme

Opdateret: 8. sep. 2018

Jeg sørger for at børnene får en masse gode og lærerige oplevelser, imens de er her.

De får lært om naturens finurligheder og får en begyndende forståelse for naturens signaler.



Børnene kommer her efter de har spist morgenmad hjemme, da jeg oplever at børnene er helt anderledes klar til at tage fat på dagen, når de har haft tid til at vågne og spise derhjemme. Vi andre magter oftes heller ikke at springe ud af sengen og 15 min. senere stå på arbejdet. Så en god, rolig og hyggelig morgenrutine hjemme er vigtigt, så Jeres barn er klar til at tage på eventyr.

Børnene kommer løbende mellem kl. 7-9, så morgenen bruges til at give morgenkram og få leget indenfor, indtil vi er samlet.

Kl. 9 spiser vi formiddagsmad, som oftest er en bolle, da denne også nogle gange kan tages med på tur, så vi kan udnytte formiddagen optimalt.


Ture ud af huset:


Når vi har spist, så går vi ud og tager tøj på. Børnene øver i selv at gøre det, så de bliver så selvhjulpende som muligt, inden de starter i børnehaven.

Turerne går fx til skoven, hvor vi går på opdagelse i naturen, ser på krible krable dyr, kravler på væltede træstammer, løber på den store plads i midten eller laver bålmad og spiser ude i skoven. Vi har tit madpakker med i den periode, hvor de ikke bruger vanter.


Vi tager også ned til søen og fodre ænder. Nogle af ænderne er så tamme, at jeg kan håndfodre dem. Det synes børnene er helt fantastisk.


Vi tager ud til kælkebakken, hvor det er mega sjovt at løbe eller rulle ned at bakken. Derudover er vi på mange andre små ture enten til en af byens legepladser eller bare ud at gå og opleve lidt på vores tur.


Vi er også i legestue ved Susanne i Sognegården en gang om ugen. Legestuen bærer ikke præg af at være religiøst betinget, men fungerer som en alm. legestue, dog med den luksus, at Susanne planlægger aktiviteter til os.


Engang imellem tager vi også på tur ud af byen.


Cykelture:


Jeg er så heldig, at jeg engang imellem kan låne en Christiania cykel. Det er primært i sommerferien. Så tager vi ud på cykleturer. Ud og se hvordan landmændende arbejder på marken, eller en tur til Løvbakkerne eller Hytteskoven mm.


Bilture:


Hvis der er en dag vi ikke er så mange, så kan jeg godt finde på at lave en spontantur ud af byen. Vi har fx været i Vizz, Mindelunden, Jyllands park zoo og Løvbakkerne.

Jeg har plads til tre børn i bilen og har selv tre godkendte autostole.

Det er derfor ikke hver gang at ens eget barn kommer med og det kan man godt ærge sig over, men man må glæde sig på de andres vegne og huske på, at så kommer ens eget barn med en anden gang.

Alternativet er at vi aldrig kommer afsted og det ville nu være lidt trist.


Én tur skal vi dog helst på alle sammen og det er til det årlige Landsskue.

Jeg har ofte spurgt om hjælp til kørsel eller været heldig at låne en 7 personers bil.

I 2018 var vi afsted 2 dage og det var så stor en succes, at det satser jeg på at gøre fremover. Børnene nyder det så meget derinde, så tiden flyver afsted.


Frokost:


Vi spiser mellem kl. 11-11.30... sådan cirka, for er vi på tur eller spiser ude, kan tiden blive rykket lidt.


Middagslur:


Børnene bliver puttet (i deres egne barnevogne med godkendte seler) mellem kl. 11.30-12 og sover til de selv vågner.

Her vækker jeg kun børn, hvis de skal hentes eller sover til efter kl. 15. Jeg er imod vækning af børn, da alt forskning viser at det forstyrre deres udvikling.


Eftermiddagsmad:


Børnene spiser eftermiddagsmad fra kl. cirka 15. Hvis barnet står op kl. 14.30, spiser barnet der og står barnet op senere, så spiser barnet der.

Altså er eftermiddagsmåltidet ikke nødvendigvis fælles, men ud fra det enkelte barns behov.


Afhentning:


Skal ske senest kl. 16.25 man-torsdag og senest kl. 14.25 fredag, så vi lige kan nå at snakke om dagens eventyr inden Eventyrhulen lukker.

bottom of page